به گزارش راهبرد معاصر؛ روز چهارشنبه اولین جلسه دادگاه عباس ایروانی و متهمان هلدینگ عظام برگزار شد. در این جلسه کیفرخواست ایروانی و دیگر متهمان قرائت و اتهامات سنگینی علیه آنها مطرح گردید. عباس ایروانی به عنوان یکی از با نفوذترین فعالان اقتصادی کشور و یکی از غولهای صنعت خودرو شناخته میشود.
جلسه محاکمه گروه عظام به اتهام قاچاق سازمان یافته و حرفهای قطعات خودرو در شعبه چهارم دادگاه ویژه رسیدگی به جرائم اخلالگران و مفسدان اقتصادی به ریاست قاضی صلواتی برگزار شد.
در جلسه دادگاه شاه محمدی نماینده دادستان کیفرخواست متهمان را قرائت کرد.
به گزارش فرارو؛ نماینده دادستان ابتدا کیفرخواست متهم ردیف اول عباس ایروانی را خواند. او گفت: "عباس ایروانی مدیر گروه عظام (تولید کننده قطعات خودرو) متهم به افساد فی الارض از مجاری اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور با توسل به قاچاق سازمان یافته و حرفهای قطعات خودرو به صورت عمده و کلان به میزان ۷۶۴ میلیون و ۳۷ هزار و ۴۲۵ دلار، رهبری گروه مجرمانه سازمان یافته قاچاق قطعات خودرو، معاونت در جعل اسناد، معاونت در استفاده از اسناد مجعول، معاونت در پرداخت رشوه و مشارکت در فراری دادن متهم" است.
شاه محمدی با بیان اینکه "متهم ایراونی یکی از پرنفوذترین فعالان اقتصادی است که عمده فعالیت خود را رشوه و رانت اطلاعاتی بنا نهاده"، افزود: «رقم دست اندازی ایروانی به بیت المال سالانه بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان بوده است که در سالهای فعالیت وی در مجموع به بیش از ۴ هزار میلیارد تومان رسیده است.»
عباس ایروانی کیست؟
عباس ایراوانی عظام متولد سال ۱۳۳۵ در تهران است. او در سالهای گذشته به عنوان "کارآفرین" مشهور بوده است.
عباس ایروانی در زندگینامه خود تاکید کرده که در سال ۵۶ زیر نظر علی اکبر ناظق نوری وارد فعالیتهای انقلابی شده است.
او پس از انقلاب فعالیتهای اقتصادی خود را در بازار آهن و یراق گسترش داده و دست به تولید قطعات موتورسیکلت میزند. او مدتی بعد نمایندگانی پیستون کالمن آلمان را میگیرد و کارخانه پیستون سازی تبریز را میخرد. او میگوید خرید پیستون سازی تبریز آنقدر برایش حاشیه ساز شد که دیگر تصمیم گرفت با دولت وارد معامله نشود.
ایروانی پس از آن ۱۴ کارخانه دیگر احداث نمود تا نهایتا در سال ۷۶ گروه قطعه سازی "عظام" را پایه گذاری کند. گروه عظام در تولید پیستون خوردوهای سبک، سنگین بنزینی-دیزلی، صنایع ریخته گری، کلاچ و قطعات الکتریکی، داشبورد، انواع دینام، استارت، قفل، جعبه فرمان، پولوس انواع بلبرینگ و... فعالیت میکند.
گروه قطعات خودرو عظام ۱۲ شرکت دارد که در تهران و استانهای مختلف دیگر از جمله آذربایجان شرقی، گیلان، البرز و اصفهان استقرار یافتهاند و شرکت "مادر" نیز با نام "گروه قطعات خودرو عظام" ثبت و در تهران مستقر است.
بنا به ادعای ایروانی در هلدینگ عظام ۵۳۰۰ نفر به صورت مستقیم و ۳۵ هزار نفر به صورت غیر مستقیم فعالیت میکنند.
جدای از این فعالیتهای هلدینگ عظام، ایروانی در حوزههای فرهنگی و گردشگری نیز فعالیتهایی دارد.
او مدعی است که در آماده سازی ضریح باشکوه سیدالشهدا با ستاد بازسازی عتبات عالیات همکاری نزدیکی داشته است. ایراوانی میگوید: " بنا به ارتباط نزدیکی که با استاد فرشچیان داشتم پیشنهاد استفاده از ایشان برای طراحی را داده و به همین منظور شخصا با استاد فرشچیان در خارج از ایران دیدار و مذاکره نمودم و علاوه بر هموار کردن راه برگشت ایشان، با حضور در دفتر شخصی اینجانب در میدان آرژانتین تهران، کار طراحی و آماده سازی ضریح باشکوه سیدالشهدا را به پایان رساندند و پس از تایید طرح از سوی مقام معظم رهبری، توسط هنرمندان قم اجرا شده و پس از عبور از سراسر کشور بر روی آن مکان مقدس نصب شد."
او همچنین میگوید دوستی دیرینهای با پروفسور سمیعی دارد و مرکز تحقیقات و نوآوری مغز و اعصاب در منطقه ۲۲ تهران با سرمایه گذاری او و تعدادی دیگر از خیرین ساخته شده است.
ایروان در مرمت و بازسازی سرای عامریها در کاشان نقش موثری داشته است.
ایروانی در حوزه گردشگری هم فعالیت کرده است. او بزرگترین «پارک آبی موضوعی رو باز ایران» (پارک آبی اوشن کیش) را در جزیره کیش راه اندازی کرد.
پروژه عظیم پارک "هزارویک شهر" در منطقه ۲۲ تهران نیز از جمله پروژههایی است که از سوی عباس ایروانی انجام میشود.
ایروانی روابط بسیار نزدیکی با سیاستمداران دارد. از او تصاویر زیادی با مقامات کشور در فضای مجازی وجود دارد. با این حال این فعال اقتصادی بیش از همه به سیاستمداران اعتدالگرا نزدیکتر است.
جزییات اتهامات ایروانی؛ از قالب کردن قطعه چینی به جای قطعه ایرانی تا هدیه به خاوری
در جلسه دادگاه نماینده دادستان درباره چگونگی ورود ایروانی و هلدینگ عظام به بحث قاچاق قطعه توضیحاتی ارائه کرد.
او گفت: «به منظور اثبات قرائن در حکم توقیف محموله شرکت سازه پویش توسط ناجا که با عنوان قطعات گازسوز و با تعرفه ۵ درصد ترخیص شده مشخص گردید که ۸ هزار و ۵۱۲ قطعهای سی یو به ارزش ۳۴۸ هزار یورو معادل ۱۶۳۰ میلیارد تومان ترخیص شده است که مربوط به خودروهای بنزین سوز میباشد. نمایندگی ایران خودرو در قزوین تأیید نموده که این قطعات مربوط به خودروی گاز سوز نیستند و ۳ هزار و ۶۱۲ قطعه دیگر ای سی یو متعلق به خودروهای بنزین سوز بوده که در مجموع ۱۲ هزار و ۱۲۴ قطعه معادل دو هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان بوده است.»
شاه محمدی گفت: "بر اساس ابلاغ معاون اول رئیس جمهور و با استناد به آن قطعاتای سی یو باید با حقوق ورودی ۲۰ درصد ترخیص میگشته است قطعات مذکور به صورت غیر واقعی اظهار شده است و حقوق ورودی کمتر از حقوق ورودی واقعی میباشد و میتوان گفت که برای ۸ هزار و ۵۱۲ قطعهای سی یو تشریفات قانونی صورت نگرفته و قاچاق سازمان یافته شکل گرفته است."
نماینده دادستان به تخلفی دیگر اشاره کرد و گفت: «بر روی برخی کالاهایی نظیر کوئل که چینی بوده نماد ساخت ایران نصب میکردند در ۵ ماه نخست سال جاری این گروه ۱۱۸ میلیون و ۱۳۵ هزار دلار واردات قطعه انجام شده و میزان فروش در بازار ۱۵ میلیون و ۱۵۹ هزار و ۶۲۷ دلار میباشد و از اختلاف قیمت ارز آزاد و دولتی بیش از ۶ میلیارد تومان عاید این گروه شده است.»
شاه محمدی افزود: «تمامی محمولههای وارد شده قاچاق میباشد و گروه عظام تاکنون ۷۶۴ میلیون و ۳۷ هزار و ۴۲۵ دلار واردات داشته که به صورت قاچاق انجام شده است.»
نماینده دادستان همچنین از رشوهها کلان ایروانی به سیستم بانکی کشور و حتی برخودروسازان خبر داد.
او گفت: «متهم ایروانی از اسفند ۸۹ تا مرداد ۹۰، ۶۰۶ میلیون درهم از بانک مسکن دریافت کرده و تا به امروز هیچ وجهی را برنگردانده است و هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان به این بانک بدهکار است که این مورد حاکی از تبانی ایروانی با مدیرعامل و هیئت مدیره اسبق بانک مسکن دارد.»
او افزود: «ایروانی اظهار داشته که در قبال دریافت تسهیلات هدایایی را به مدیر عامل اسبق بانک مسکن (شریفی) و مدیر عامل اسبق بانک ملی (خاوری) پرداخت نموده است.»
محمود رضا خاوری مدیرعامل اسبق بانک ملی که از متهمان اصلی پرونده فساد سه هزار میلیاردی بود پیش از محاکمه از ایران گریخت و به کانادا رفت. تلاشها برای استرداد او بی نتیجه مانده است.
کیفرخواست دیگر متهمان پرونده